Pacient dnes nemá být v postavení prosebníka, který by měl žádat o pomoc, ale zákazníkem, který má právo požadovat kvalitní a specializovanou službu. Pacient má svá garantovaná práva a postavení. Na druhé straně stojí poskytovatel zdravotních služeb, který se mnohdy nachází mezi dvěma mlýnskými kameny - na jedné straně pacient a povinnosti vůči němu, na straně druhé regulace zdravotních pojišťoven.
Zdraví je tématem každého z nás. Pacient má svá práva nejen při poskytování zdravotní péče vůči poskytovateli, ale také ve vztahu se svojí zdravotní pojišťovnou. Pacientská práva nejsou něco nekonkrétního a neuchopitelného, ale jsou jednoznačně definovaná zákonem a lze se jich dovolávat. Systém však na takové “aktivní pacienty” připravený není a i kdyby byl, poskytovatelé jsou mnohdy omezeni ze strany zdravotních pojišťoven. V tomto tématu nejde o nekvalitní legislativu, ale spíše o osvětu a změnu přístupu na všech stranách. Není důstojné, ani v souladu s právní úpravou, když dnes pacient musí čekat na chirurgický zákrok jen pro to, že nemocnice má na tento výkon již pro tento rok vyčerpaný rozpočet.